Kell némi őrület
Balázs Boldizsár írása a Mandiner hetilapban.
Részletre ugyan, de olimpiát olimpia nélkül is lehet rendezni. Idén öt éven belül másodszor vizes világbajnokságnak ad otthont Budapest, jövőre atlétikai vébének – ezzel az ötkarikás fő műsorszámokat minden magyar sportszeretőnek módjában áll átélni egy éven belül. Az össznemzeti lázat megkaptuk a foci-Eb-től, s vívóink, öttusázóink, birkózóink, dzsúdósaink, pingpongosaink és kézilabdázóink sem maradnak hazai világverseny élménye nélkül.
Ez mind jó hírét viszi Budapestnek és Magyarországnak szerte a világban, ám aligha képes arra, amire az olimpia: hogy érdemben alakítsa a hazánkról alkotott képet. Erre viszont itt lesz a május 6. és 8. között megrendezendő Giro d’Italia budapesti Nagy Rajtja és magyarországi szakaszai. A világ legnagyobb kerékpárversenyei expedíciós kalandfilmbe bújtatott országimázsdokuk – sokszor nehéz is eldönteni, mi a köret és mi a hús. A verseny kellő izgalmat és történést nyújt ahhoz, hogy az ember órákon át elnézze az olasz Alpokot, a francia folyóvölgyeket vagy a németalföldi kisvárosokat – ezúttal pedig a Margit híd panorámáját és a Káli-medencét. Belülről viszont épp fordítva: ami nekünk táj, az a csapatoknak terep a hadmozdulataikhoz. A táj és boly szimbiózisa és esztétikája, a háromhetes országúti bringaversenyek mára meghódították a világot: az idei Giro képei, köztük Magyarországéi kétszáz ország nyolcszázmillió nézőjéhez jutnak majd el.
Fotó: AFP / Belga Mag / Eric Lalmand
A Giro sportértéke bármihez képest megállja a helyét, amit az utóbbi években sikerült Magyarországra csábítani. A közhiedelemmel ellentétben egy háromhetes kerékpáros- körverseny nem pusztán állóképességi szkander – bár el lehet képzelni, milyen alapozó edzésmunka kell ahhoz, hogy valaki huszonegy napon át négy-hat órákat tekerjen óránként 40 kilométeres átlaggal szinte megmászhatatlanul meredek alpesi emelkedőkön, tavaszi hóhatár felett, oxigénhiányban. Ennél azonban többről van szó.
A versenyt az nyeri, akinek a legjobb a huszonegy szakaszon elért összideje. Övé egy évre a mitikus rózsaszín trikó, a maglia rosa, amit egyébként az a versenyző hord, aki aznap reggel összetettben vezet. Ám a végső győztes nem szükségszerűen az, akinek a „legerősebb a lába”. Vannak szemfüles tapadókirályok, akik szakaszgyőzelem nélkül nyerik az összetettet. Van, hogy a legerősebb majd három hétig fölényesen vezet, de kiderül, hogy elszámította magát, és az utolsó hegyen vigyázzba áll a lába, szinte leesik a bringáról, majd mire cikkcakkban felér, kap fél órát, és a legjobb húszon túl végez. Van, hogy valaki a nőügyeivel magára haragítja az egész mezőnyt, így mindenki ellene dolgozik: aki előtte megy, lassan teker, aki pedig a riválisnak fogja a szelet, az akár önfeláldozóan gyorsan. Volt, aki ezt is kibírta. Volt olyan is, aki tudta, egy olaszt kell megvernie, ezért figyelt, hogy meg ne mérgezzék a vacsoráját a helyi fogadósok. Megint másnak a saját szakácsa mérte el az extrém testi terhelés plusz a rózsaszín trikó pszichés nyomása alatti emésztőképességét, és rájött a szapora egy hegylábnál. Ő például visszahozta a versenyt, de azóta is vécépapír-gurigával futnak mellette a rivális szurkolók. A Giro d’Italia 113 éves története intrikusabb, mint egy királydráma, és éppen úgy illetlenkedik, mint Shakespeare: nagy néha, de akkor emlékezetesen.
A szereplők közül elsősorban Valter Attila érdekel minket, aki a tavalyi Girón három napig hordta a rózsaszín trikót, azaz vezette az összetettet. Innen, Magyarországról fel sem tudjuk fogni, mit jelent ez. Hisz azt sem tudjuk, kicsoda Fausto Coppi vagy Gino Bartali – ötszörös, illetve háromszoros Giro-győztesek. Megdöbbennénk, hány olasz helyezi őket előrébb minden idők legnagyobb honi sportolóinak listáján, mint az örök focihősöket, Buffont, Pirlót, Tottit, Maldinit, Cannavarót, Baggiót vagy az egyik legeredményesebb motorversenyző Valentino Rossit. A rózsaszín trikót viselő Valter Attila címlapon van a La Gazzetta dello Sportban, a L’Équipe-ben és a Marcában, a világ vezető sportújságjaiban, ahol Hosszú Katinka riói három aranya belső oldalas kis cikk, Szilágyi Áron olimpiai triplája egy színeske hír. Helyes persze, hogy mi, magyarok nem a The New York Times, a Politico vagy a The Guardian vezércikkei alapján rendezzük be az életünket – ám nincs abban semmi szégyen, ha a spanyoloktól mániákat, az olaszoktól ízlést, a franciáktól kultúrát tanulunk. Sportmániát, sportízlést és sportkultúrát is. Hogy ez mennyire sikerül, azon múlik, Valter Attila eléri-e a szezonbeli célját, megcsípi-e élete eddigi legnagyobb lehetőségét, a Budapestről induló nyitószakaszt. Ha ő ér fel először a visegrádi fellegvárba május 6-án, és az első nap után vezeti az összetettet, úgy ismét felveheti a maglia rosát, és szombaton abban tekerhet el a Hősök terétől a Margit hídon át a Várba az egyenkénti időfutamon – olyan sportőrületet kiváltva, amit csak focitól és olimpiai pólóaranytól tudtunk eddig elképzelni.
Mi kell ehhez? Némi őrület, ami belehajszolja Valtert a győzelembe. Félelmetes ellenfelei lesznek. Ugyanúgy a nyitószakaszra és a Budapesten hordott rózsaszín trikóra feni a fogát Mathieu van der Poel, a világ pillanatnyilag legsokoldalúbb bringása. A flamand földön született holland egy korábbi többszörös Tour de France-szakaszgyőztes fia, anyai ágon pedig nagyapja háromszor volt második a Tour de France összetettjében. Ő maga négyszeres világbajnok a sárdagasztó cyclo-cross szakágban, Európa-bajnok a köves-hegyes mountain bike-ban, de már az első számúnak tartott országúti szakágra koncentrál, és itt szintén a legjobbak közé tartozik. Tavaly nyert szakaszt a Tour de France-on, volt rajta a sárga mez, most pedig arra hajt, hogy megszerezze a rózsaszín párját a Giróról. Míg Valter Attilánál az idén eddig mutatott bomba forma azt jelenti, hogy csak három világklasszistól kapott ki a tavasz egyik legnépszerűbb egynapos versenyén, a Strade Bianchén, addig Mathieu van der Poelnál azt, hogy a jelen legkeményebb bringását verte meg a tavasz legrangosabb egynaposán, a Ronde van Vlaanderenen. Hihetetlen elismerés, hogy egy ilyen kalibernek a Dunakanyar ívein kell gondolkoznia, hogy legyőzze a helyi srácot, Valtert.
Aki egyébként messze kinőtte magát ebből a szerepből. Ha csak a legutóbbi időszakot nézzük: április végén a Giro előtti utolsó versenyén ötödik helyen zárt az egyhetes Tour of the Alpsen. Minden bizonnyal élete formájában van. Mellette két magyar lesz még ott a mezőnyben, ami tovább javítja a tavaly felállított kétfős kontingenscsúcsot. Peák Barnabás és Fetter Erik is az első háromhetesén indul, Peák a világ szinte minden fontos egynapos versenyén járt már, Roubaix kockaköveitől a világbajnokság nyomásáig szinte mindent megélt már a sportágból, amire gyerekként vágyhatott. Magyarországi Giro-szakaszokkal majd többet is. Fetter a százhetven fősnél is népesebb mezőny ötödik legfiatalabbja lesz, neki a tavalyi U23-as Európa-bajnoki negyedik hely volt a dobbantó, amivel eljutott a háromhetes verseny rajtjához.
Az nem rajtuk és nem is a lábuk erején, hanem a csapatutasításokon múlik, milyen szerepük lesz. A Giro d’Italia, ahogy a Tour de France is, sok szálon futó sakkjátszma, ahol még a Mathieu van der Poel szintű versenyzők is csak egy-két szálnak lehetnek kulcsfigurái. Ő például a fő szálba, az összetett versenybe nem tud beleszólni. Túl sok rajta az izom ahhoz, hogy a Balatonfüreden záródó magyar rész után, a rákövetkező napon a vézna hegyi menőkkel egyszerre érjen fel az Etna tetejére. Valter könnyebb csontozatú, az Etnán jó lehet – sőt, pont a visegrádi kaptató feküdne neki jobban, ha lélekszaggatóbb volna –, ám neki meg a lapos szakaszokon nem osztanak lapot a Van der Poelnál is bivalyabb echte sprinterek.
Fotó: AFP / Luk Benies
E legkülönfélébb bringástípusok kavalkádja adja azt a látványt, amiért bárkinek érdemes odaállnia az út szélére. Nem gond, ha nem ismeri fel a fő esélyes olimpiai bajnok Richard Carapazt vagy a két veterán legendát és genetikai csodát, a kétszeres győztes Vincenzo Nibalit vagy a negyvenkét évesen még mindig versenyképes spanyol világbajnokot, Alejandro Valverdét. Az se baj, ha nem látta még ezt a hazánkba érkező csodát, ahogy százféle akaratból és kínból, az aznapi szélirányból és aszfalttapadásból, félreértett hadicselekből és megragadott lehetőségekből megszületik a világ legacélosabb férfijai közt egy egyszeri, megismételhetetlen bringaverseny. Aki rákap az ízére, és követi a három magyar napot, majd az olasz három hetet, az a Giro veronai zárószakaszára úgyis mind tudni fogja, amit kell, és olyan érdeklődési körrel gazdagodik, ami mély, mint a foci, belevaló, mint a sí és egészséges, mint a futás. Jobb nem is történhetne annál, mint hogy három napig ez lesz az ország kedvenc sportága.
Nyitóképen: Valter Attila az összetettet vezetőnek járó rózsaszín mezben a tavalyi Girón. Fotó: AFP / Luca Bettini