Tökéletes bőr nincs
Kendőzetlenül
Egyre népszerűbb a Skinpositivity mozgalom, amely azt szeretné tudatosítani, hogy tökéletes bőr nincs. A reklámokban, közösségi oldalakon látható, hibátlannak tűnő bőr profi smink és utómunka eredménye, ami miatt senkinek nem kellene rosszul éreznie magát.
„Undorító vagy” – ez volt a címe annak a videónak, amit 2015-ben az akkor 25 éves brit vlogger, Em Ford kitett a YouTube-ra. A cím idézet volt, egyike azoknak a kommenteknek, amiket Ford az után kapott, hogy közzétett néhány képet smink nélküli arcáról. A súlyos aknéval küzdő nőre sértések áradata zúdult, többek között olyan megjegyzések, amelyek szerint alaposabban kellene tisztálkodnia, mert így rá sem lehet nézni.
A videóban ezeket a kommenteket gyűjtötte össze, és közben újra megmutatta az arcát smink nélkül és vastag alapozóval is. Az is kiderült a kisfilmből, hogy amikor olyan képeket posztolt, amelyek profi sminkben készültek róla, rengeteg elismerést, bókot kapott a külsejére. A videó híre gyorsan terjedt, a megjelenését követő első héten 10 millióan, mára már közel 36 millióan nézték meg; ezt tekintik a Skinpositivity (Bőrpozitivitás) mozgalom kezdetének.
A Skinpositivity a test elfogadásáról szóló Bodypositivity (Testpozitivitás) mozgalom mintájára azt tűzte ki célul, hogy minél több emberben, különösen a legsebezhetőbb korban lévő kamaszokban tudatosítsa: tökéletes bőr nem létezik. Mindenki küzd valamilyen bőrproblémával, pattanásokkal, ráncokkal, szeplőkkel, pigmentfoltokkal, ekcémával és így tovább. A reklámfotókon, filmekben, közösségi oldalakon látható, hibátlannak tűnő bőr az esetek többségében gondos sminkelés és alapos utómunka eredménye, nem követhető, éppen ezért nem is követendő példa.
a bőre miatt senkit ne érjen bántódás
Em Ford My Pale Skin nevű YouTube-csatornájának mára több mint egymillió feliratkozója van, Instagramon 700 ezren követik. A #skinpositivity hashtaget beírva több mint 230 ezer fotó látható az Instragramon olyan – túlnyomó többségében fiatal – emberekről, akik kendőzetlenül vállalják a bőrhibáikat. „A legfontosabb tanács, amit adhatok, hogy ne a bőröd határozza meg, hogy ki vagy” – mondta Ford a skincare.com-nak nyilatkozva. Hozzátette, hogy azt szeretné, ha a közösségi média olyan platformmá válna, ahol senkit nem ítélnek el a megjelenése miatt. „Nem hagyom abba, amíg ezt el nem érem” – fogadkozott, hozzátéve, hogy már jó ideje nincs egyedül, sok százezres közösség szerveződött köré.
A Skinpositivity valóban villámsebességgel terjedt az elmúlt években. Em Fordon kívül sok más bőrproblémával küzdő fiatal épített jelentős követőtábort magának a közösségi médiában. A londoni Lex Gillies például rosaceától, a bőr kipirosodásával járó krónikus, gyulladásos bőrbetegségtől szenved, erről oszt meg fotókat és hasznos bőrápolási tanácsokat. Az amerikai Sara Geurtsnek pedig az Ehlers–Danlos-szindróma nevű, ritka kötőszöveti rendellenesség miatt a koránál jóval ráncosabb a bőre. Közel 100 ezer követőjével azt osztja meg, miként lehet így is teljes életet élni.
Mindenez nem jelenti azt, hogy a Skinpositivity által kitűzött célok már meg is valósultak. Tavaly a svéd H&M, a világ egyik legnagyobb ruházati vállalata a Skinpositivity jegyében úgy döntött, hogy egyik kollekciója bemutatásához aknéval küzdő modellt is használ. (Pontosabban nem tüntetik el utólag a modell bőrhibáit, hiszen valószínűleg eddig is dolgoztak olyan modellekkel, akiknek nem volt tökéletes a bőrük.) A fogadtatás azonban nem volt osztatlanul pozitív, a tökéletesre retusált bőrű modellekhez szokott közönség egy része gusztustalannak nevezte a képeket, sokan megjegyezték, hogy szerintük a modell ápolatlan. „Modelljeink hirdetik, hogy nem csak a tökéletes külsejű emberek lehetnek szépek” – reagált a cég az egyik kritikus komment alatt.
„Őrületes változás zajlik” – állítja a fenti példa ellenére Széles Adrienn, aki már jóval az előtt, hogy a Skinpositivity fogalma széles körben elterjedt volna, a hozzá hasonló vitiligós emberek elfogadásáért dolgozott. (A vitiligo a bőr tartós, pigmenthiányos foltokkal járó rendellenessége, amit a pigmenttermelő melanociták működésének kiesése okoz. Ismeretlen eredetű, nem gyógyítható, Magyarországon mintegy százezer embert érint.) Széles Adrienn 2015-ben keresett meg először egy nagy kozmetikai márkát azzal, hogy testpozitív kampányuk után a különböző bőrhibákkal élőkre is gondoljanak, és hirdetéseikben szerepeltessenek vitiligóval élő embereket is. Akkor még nem érdekelte a céget az ötlet, de 2019-ben már ők keresték fel Széles Adriennt. „Négy év alatt ennyit változott a világ” – mondja örömmel a HVG-nek. Azóta lényegében folyamatosan keresik különböző ruházati és kozmetikai márkák, hogy modellkedjen nekik, de csak akkor vállalja a felkérést, ha a koncepció a vitiligóról szól, és nem a terméket helyezi előtérbe.
Széles Adrienn szerint rengeteg múlik az aktivistákon. „Ez nem úgy működik, hogy egy cég gondol egyet, és felkér a kampányába például egy tűzfolttal élő lányt. Arra van szükség, hogy a különböző rendellenességekkel élők kiálljanak magukért, felhívják magukra a figyelmet, ahol csak tudják, és ezután már jönni fognak a felkérések” – magyarázza. Ő is így tett: igyekezett minden meghívásnak eleget tenni, mindenhol ott lenni és beszélni a vitiligóról. Azt mondja, hogy nem elég kitenni valakit egy plakátra, aki ezzel a betegséggel él, arra is szükség van, hogy az emberek megismerjék a fotó mögött az embert. Ha megismerik a személyiséget, akkor kezdődik az elfogadás.
„Ha kell, unásig képes vagyok ismételni ugyanazt, mert ez az életem, a célom, a küldetésem” – mondja. Mára több mint húszezren követik Széles Adrienn Vitiligo nevű Facebook-csoportját, és közel nyolcezren az Instagram-oldalát. Hosszú távú célja, hogy Magyarországon mindenki megismerje a vitiligót, ne legyenek olyanok, akiknek minimális ismeretük sincs a témáról. Azt is fontosnak tartja, hogy változzon a vitiligóval élők önképe: amikor 2015-ben foglalkozni kezdett az üggyel, úgy tapasztalta, hogy sorstársai negatívan látják magukat, mert alig találkoztak hozzájuk hasonló emberekkel a nyilvánosságban. Mára ez is megváltozni látszik.
A Skinpositivity mozgalom hívei nem azt mondják, hogy a bőrhibák ellen nem kell tenni. Már csak azért sem, mert bizonyos bőrproblémák akár komoly betegségekre is utalhatnak, például az aknés bőr lehet az inzulinrezisztencia vagy a policisztás ovárium szindróma jele, ezért ki kell vizsgáltatni, és az alapbetegségeket kezelni kell. Azonban fontos, hogy a bőre miatt senkit ne érjen bántódás, ne kerüljön rossz mentális állapotba. Tanya Bleiker, a Brit Bőrgyógyászok Szövetségének elnöke úgy nyilatkozott a The Guardiannek, hogy az akne depressziót és szorongást okozhat, árthat az énképnek, elszigetelődéshez vezethet. „Még az enyhe akne is erős hatással lehet az érzelmi jóllétre” – hangsúlyozta.