Szabadidős elfoglaltságból a tömegközlekedés alternatívájává vált

 Magyar Demokrata  |   2022. június 08., szerda

TEKERJ AZ EGÉSZSÉGÉRT!

Az elmúlt évtizedben igazi biciklis forradalom zajlott le Magyarországon, főleg Budapesten. A vidéki városokban is évről évre egyre többen pattantak nyeregbe, és a kerékpározás szabadidős elfoglaltságból a tömegközlekedés alternatívájává vált, amely trendet a koronavírus-járvány még tovább erősítette.

Lass Gábor

FOTÓ: MTI/MOHAI BALÁZS

A közösségi távolságtartás miatt sokan szervezték át közlekedési szokásaikat és döntöttek úgy, hogy a zsúfolt busz, villamos helyett ezentúl két keréken közlekednek. A Magyar Kerékpárosklub 2020-as, országos reprezentatív felmérése szerint hazánk teljes felnőtt lakosságának 9, a budapestieknek 11, a budapesti tömegközlekedőknek pedig 13 százaléka tekert többet a fertőzésveszély miatt. A BKK 2019–20 között kiugró, mintegy 15 százalékos biciklis forgalomnövekedést mért, ez a szám 2021-ben még magasabb volt 3 százalékkal. Az adatok a bringázás szempontjából kritikus téli időszakban is nagy növekedést mutatnak. A műszeres számlálópontokon a koronavírus-járvány előtti időszakhoz (2019) képest 2022 februárjában 40 százalékos kerékpáros forgalomnövekedést mértek.

Mindent megmozgat

Magyarországon a felnőtt lakosság 71 százaléka kerékpározik több-kevesebb rendszerességgel. Napi közlekedésre 16 százalékuk használja a biciklit, ez régiónként eltér. A Dél-Alföldön 35, Budapesten nyolc százalék ez az arány. Míg 2018-ban a fővárosiak 51 százaléka mondta, hogy hetente legalább egyszer nyeregbe pattan, 2020-ban már 57 százalékuk, ebből 21 rendszeresen. A fenti kutatásból az is kiderül, több férfi biciklizik, mint nő és több diplomás, mint általános iskolai végzettségű. A felmérés legérdekesebb megállapítása, hogy a kormánypárti és ellenzéki, illetve párt nélküli szavazók ugyanolyan arányban (70-71 százalék) szoktak kerékpározni, a fővárosban viszont a kormánypártok szavazói rendszeresebben, mint az ellenzékiek. A kutatás talán legfontosabb tanulsága, hogy a megkérdezettek saját bevallásuk szerint leginkább azért bringáznak, mert így mozoghatnak és egészségesebbek lehetnek.

A kerékpározásnak számos kedvező egészségi hatása ismert. Erősíti az immunrendszert, edzi a szív- és keringési rendszert. Tekerés közben a szívverés felgyorsul, a vérkeringés élénkül, a szervezet sejtjeihez azonos idő alatt több oxigén jut el, mint nyugalmi helyzetben. A mozgás által kalóriát égetünk, így csökkenthetjük a túlsúlyból adódó kockázatokat. A biciklizés pedig minden izmot megmozgat. Igénybe veszi a felső- és alsótest izmait, amelyek a zsírégető hatásnak köszönhetően jobban láthatóvá válnak. Számos más sporttal ellentétben kevésbé terheli az ízületeinket. Míg futás közben a teljes testsúlyunk a lábakra nehezedik, kerékpáron ülve a testsúly legnagyobb részét a jármű hordozza. Ráadásul az enyhe, körkörös terhelés jobb tápanyagellátást eredményez az ízületekben.

Lassítja az öregedést

Számos betegséget segít megelőzni, elsősorban a szív- és érrendszerieket. Az intenzívebb keringés tisztítja az ereket, megakadályozza meszesedésüket, segít a koleszterinszint megfelelő szinten tartásában. A vércukorszint csökkentésével a kettes típusú cukorbetegséget is megelőzhető. A rendszeres tekerés a magas vérnyomás és a rák kockázatát is csökkenti. Az aerob mozgásformák – mint a kerékpározás, az úszás, a gyaloglás vagy a futás – fokozzák az agyi vérátáramlást is, aminek köszönhetően több oxigén, illetve a sejtek számára értékes anyag jut el az idegsejtekhez, így segítve az agyműködést. Általa javul az emlékezetünk, a koncentrációs készségünk, és a megnövekedett agyi vérátáramlásnak az olyan betegségek megelőzésében is fontos szerepe lehet, mint például az Alz­heimer-kór. A fizikai aktivitás serkentőleg hat az agyban és az izmokban felszabaduló neuro­tro­pi­nok vagy idegfehérjék képződésére. Ez megakadályozza a meglévő agysejtek halálát, és elősegíti az új idegsejtek és a közöttük lévő új kapcsolatok kialakulását.

 

A kerékpározás a napi stressz feldolgozásában is segítségünkre van. Friss levegőn, biciklizés közben a környezetünkre figyelünk, és elterelhetjük gondolatainkat napi problémáktól. Nagyszerű kedélyjavító, növeli a boldogsághormonszintet, mentális megelégedést és jó hangulatot nyújt. Kutatások megállapították, hogy 15 perc tekerés után a stresszhormonként számon tartott kortizol szintje jelentősen csökken a szervezetükben, ebből azt a következtetés vonták le, hogy a biciklizés kiváló gyógyír a depresszió és a szorongás ellen. Az aktív életmód hosszú távon lelassíthatja a biológiai öregedés negatív hatásait, nem csak a hivatásos sportolóknál. Nem a mozgás intenzitása számít, inkább az a fontos, hogy rendszeresen, évtizedekig aktívan végezzük.

Sokaknak okoz dilemmát, nem árt-e többet az egészségének, ha a városi, szennyezett levegőben két kerékre pattan, hiszen az apró káros részecskék belélegzése légúti bántalmakat, keringési és érrendszeri megbetegedéseket okozhat. Számos kutatás megállapította, hogy a biciklisek összességében kevesebb szennyezett levegőt szívnak be, mint az autósok, hiszen ők magasabban veszik a levegőt, az autók szellőztetőrendszere pedig a talaj szintjéhez közelebb szívja magába a magasabb károsanyag-koncentrációjú levegőt. Egy vizsgálat azt is kimutatta, hogy a bringások szervezetébe sokkal rövidebb ideig jutnak be a káros anyagok, hiszen rövidebb ideig szívják be a rossz levegőt, míg az autók perceken keresztül hordozzák magukkal a szennyezett levegőt. Sajnos városban nem létezik olyan közlekedésforma, amely ne rejtene magában egészségi kockázatot. Viszont biciklivel lehetőségünk van elkerülni a forgalmasabb útvonalakat, és a szmogos levegőben viselhetünk speciális kerékpárosmaszkot is.

FOTÓ: MTVA/BIZOMÁNYOSI: JÁSZAI CSABA

Sokféle változat

Másmilyen bringára van szükségünk, ha napi, rövidebb távú közlekedésre, munkába járáshoz használnánk és más, ha inkább sportolási célból vásároljuk, mert akkor az út- és terepviszonyok a döntőek. A citykerékpár a városi közlekedésre lett kitalálva, ez a legjobb választás munkába, bevásárlásra. Városi közlekedésre és hétvégi túrákra a legjobb a trek­king­ke­rék­pár, amellyel munkába is kényelmes járni, és könnyebb terepen, földúton is elboldogulunk vele. A mountain bike-ok nem igazán jók városi használatra, ilyet akkor érdemes venni, ha főleg terepen használnánk, de egy simább mintázatú gumival akár a városi, kátyús aszfaltra is jó választás lehet. Az országúti kerékpárokat a sebesség szerelmeseinek javasoljuk, amelyekkel aszfalton gyorsan lehet tekerni, de a vékony gumi és a merev váz miatt terepre nem ajánlott.

Modern kori változat az elektromos kerékpár, amely elektromos rásegítéssel teszik hatékonyabbá a hajtást, de létezik olyan is, amelyet egyáltalán nem kell tekerni. Megosztó eszközről van szó, sokan nem is tartják igazi bringának, sokan pedig kifejezetten csak ilyen kétkerekűt használnak. Fontos tudni, hogy vásárlását a kormány támogatja, így akár fél áron is hozzájuthatunk.

Kerékpározni minden életkorban lehet, természetesen kortól függő intenzitással. Egészségünk és fizikai erőnlétünk optimális megőrzéséért idősebb korban is sokat tehetünk, a sportos életmódot soha nem késő elkezdeni. Aki esetleg fél nyeregbe pattanni, nyugodtan választhatja a szobabiciklit, hiszen a már említett pozitív egészségi hatások erre a mozgásformára is vonatkoznak.

ÉLETMÓD