Ossza meg idegenekkel a medencéjét!
Megkeresik a meleg vízre valót
Negyedmillió kerti medencéjével Los Angeles alighanem a világ legsűrűbben ellátott pancsolóhelye, de így is igaz, hogy a lakók nagy többségének nincs hol megmerítkeznie. Ezen is segít (Kaliforniában és sok más helyen), ráadásul a medencetulajdonosoknak is nagyon jól jön a Swimply (Ússz egyszerűen) szolgáltatása. A startup szívesen hasonlítja magát az Airbnb-hez, hiszen az üzleti modelljük nem nagyon különbözik. Megfelelő díj ellenében a tulajdonos a saját medencéjét osztja meg idegenekkel. Az üzlet különösen a világjárvány idején lendült fel, hiszen amikor nem lehetett elutazni, jól jött a pár órányi kikapcsolódási lehetőség a szomszédban. Különösen, mivel a nyilvános strandok is zárva maradtak. Erre rímel a Swimply jelmondata: „Escape locally”, ami nagyjából annyit tesz, hogy a kuncsaftok ne utazzanak el, kapcsolódjanak ki helyben. Amerikai lapok tudósításai szerint az üzlet igen kedvező. A pénzügyekben mértékadó The Wall Street Journal a portlandi Jim Battan példáját idézte: ő alig egy év alatt 111 ezer dollárt keresett – pont egy ezressel többet, mint amennyibe a mérték után építtetett medencéje nyolc évvel korábban került. És nem is fosztja meg magát semmitől: mióta az utolsó gyerek is kirepült, amúgy is csönd volt a medence körül. A Swimply szerint egy átlagos medencetulajdonos egyébként is csak az idő 15 százalékát tölti csobbanással, szóval van mit kezdeni a kihasználatlan kapacitásokkal.
Asher Weinberger ügyvezető, a cég egyik alapítója azt mondja, hogy a medencemegosztók havonta átlagosan 5–10 ezer dollárt keresnek. A jellemző bérleti díj óránként 35–50 dollár. A bevétel 15 százalékát a Swimply leveszi magának, plusz 10 százalékot bevasal a bérlőkön is. Ha nem is keres mindenki annyira fényesen, mint Jim Battan, a bevétel mindenképp jól jön mostanában, amikor a világjárvány miatt drágább lett a karbantartás, és még a víztisztító vegyszerekért is többet kell fizetni. Igaz, a folyamatos bérbeadás munkával is jár. Nemcsak a medencét kell állandóan karbantartani, hanem rendben kell lennie a mellékhelyiségnek is (amely nem kötelező, de egy óránál hosszabb vendéglátás esetén nem is kerülhető meg), és illik gondoskodni játékokról is, bár a Swimply logójában szereplő gumikacsa nem követelmény. A bérbeadók maguk határozzák meg a házirendet, például hogy engedik-e az alkoholt, a dohányzást, a partizást.
A Swimply biztosítással is megtámogatja az üzletet, hiszen megeshet, hogy valaki rosszul lesz a vízben, de az sem lenne jó, ha garázda vendégek károkozása elvenné a házigazda kedvét és pénzét. Mindenesetre nem véletlen, hogy a bérbeadók 80 százaléka otthon marad, amikor fürdővendégei vannak. A bizniszben a befektetők is fantáziát látnak: több mint 11 millió dollárral finanszírozták a céget. Az egész USA-ban plusz Kanadában és Ausztráliában 20 ezer medence közül lehet válogatni. A Swimply ezt a világ legnagyobb medencemegosztójaként hirdeti, de persze minden viszonylagos: a példaképnek tekintett Airbnb 6–7 millió ingatlant tart nyilván. A Swimply 2018-ban alakult, de az igazán nagy lendület az utóbbi évek fejleménye. Saját állításuk szerint 2020-ról 2021-re négyezer százalékos növekedést produkáltak. A sikeren felbuzdulva az alapítók idénre tervezik újabb, hasonló szolgáltatásuk beindítását. A Joyspace honlapján már üzemel a várólista. Hamarosan kosárlabda- és teniszpályákat, grillezőhelyeket, kerti játszótereket, tornatermeket, magánmozikat is lehet majd bérelni. Amerikában bőven akadnak jól felszerelt családi házak.