John Updike: Emlékek Gerold Ford elnökségéről

 Mandiner  |   2022. augusztus 05., péntek

A rémisztő engedékenység kora

2022. július 6. 20:03

Leimeiszter Barnabás írása a Mandiner hetilapban.

 

John Updike magyarországi kultusza ismeretében meglepő, hogy van még munkásságának olyan darabja, amit nem adtak ki nálunk, az Emlékek Gerald Ford elnökségéről című, 1992-ben megjelent regényt olvasva azonban érteni véljük, miért maradt ki a magyar megjelenések sorából. A könyv ugyanis címe dacára vajmi keveset foglalkozik a Richard Nixon lemondása és Jimmy Carter megválasztása közötti két és fél éves intermezzóban elnöklő Forddal és a vele kapcsolatos politikai játszmákkal, viszont annál részletesebben eleveníti fel egy elődje, James Buchanan életét, akit nemhogy a magyar olvasó, de még az amerikai sem igazán ismer. Pedig nem jelentéktelen időszakban került a Fehér Házba: ő volt az utolsó elnök, aki a polgárháború 1861-es kitörése előtt kísérletet tett arra, hogy egyben tartsa a rabszolgatartás kérdése és a gazdasági érdekkülönbségek mentén kettészakadni készülő Egyesült Államokat. Az északi Pennsylvaniából származó, de a déliekkel szimpatizáló Buchanan megrögzött középutas volt egy korban, amikor a középút egyszerűen nem vezetett sehová; az utolsó pillanatig igyekezett megtalálni a mindkét félnek elfogadható kompromisszumot – hiába. Történészek az egyik, ha nem a legpocsékabb amerikai elnökként tekintenek rá, Updike viszont megpróbálja láttatni a jó szándékot a tehetetlenség mögött. Pontosabban regényének narrátora, egy New Hampshire-i leányfőiskola történelemprofesszora, Alfred Clayton, akit egy történésztársaság folyóirata kér fel a Ford-elnökséggel kapcsolatos reflexiói lejegyzésére, ám ő ehelyett zűrös hetvenes évekbeli magánéletéről mesél, el nem készült Buchanan-könyve részleteit is bele-beleszőve az elbeszélésbe.

Fotó: 21. Század Kiadó

Fotó: 21. Század Kiadó

James Buchanan kudarca Alfred apai, hitvesi, szeretői és írói csődjének allegóriája, és viszont. Nixon távozásának tájékán lép le neje és három gyereke mellől, hogy végre összeköltözzön szerelmével, Genevieve-vel, akinek két lánya van, s a főiskola dekonstrukcionista teóriákat hirdető irodalomprofesszorának felesége. Őszintén hisz abban, hogy megtalálta a „tökéletes feleséget”, s régi és új családja között egyensúlyozva – valahogy úgy, ahogyan Buchanan próbált egyensúlyozni a két Amerika között – megteremheti az idilli életet, amelyet az előző évtizedben felfedezett-forradalmosított (és Updike-tól megszokottan hosszasan ecsetelt) szexuális praktikák tesznek teljessé. Mire azonban Ford leköszön, Alfred és Genevieve kapcsolatának vége szakad: döntésképtelenségükben, gyengeségükben benne van az egész kor bizonytalan, lötyögő lelkiállapota. „A Ford-éra a posztapokaliptikus csalódás időszaka volt, a rémisztő engedékenységé” – írja Alfred. Ma úgy mondanák, ekkoriban következett be egy korszakváltó vibe shift, a közgondolkodás és a közérzület hirtelen átfordulása. A „Vízöntő korát” kiábrándulás követte, gazdasági válság, ideológiai puritanizmus. Alfred a főiskolán kipattant első szexuális zaklatási ügyhöz köti a korszakfordulót: „a polgárjogi harc legalizálása annak az időszaknak a kezdetét jelezte, amikor a társadalom csikorgó tömbökké kristályosodik, melyek mind jogi fenyegetéssel akarják növelni a hatalmukat”. Mindazok a (főleg a fehér, heteroszexuális férfi bűneihez kapcsolódó) fogalmak, amelyek ma nyugaton meghatározzák a közbeszédet, már a hetvenes évek közepén gyökeret eresztettek a fejekben – Updike könyve ennek tettenérésében is nagyon aktuális a 2020-as évek elején.

Az Emlékek Gerald Ford elnökségéről-t valószínűleg kevesen neveznék az életmű csúcspontjának, de izgalmas, gondolatébresztő regény, stílusa a modorosságaival együtt is szép. A magyar kiadásnak egyetlen nagyobb hiányossága van: igencsak elkeltek volna a magyarázó jegyzetek, a 19. századi amerikai történelemhez kevésbé konyító olvasók a Wikipédia szorgos görgetése nélkül nehezen fognak eligazodni a Buchanan korával foglalkozó részekben.

(John Updike: Emlékek Gerald Ford elnökségéről. 21. Század Kiadó, 2022)