Hosszú korszakos sportoló
Álarcban
Bemutatja Hosszú Katinkát mint sportembert, de hiányzik a konfliktusokat vállaló közszereplő és a meglepően sikeres üzletasszony az úszóról rekordösszegből készült dokumentumfilmből.
Matalin Dóra
„Hosszú Katinka annyira népszerű és ismert világszerte, hogy olyan kiállítású filmmel kell bemutatni, amely felveheti a versenyt a nagy formátumú sportolókról szóló filmekkel” – így indokolta Káel Csaba, a Nemzeti Filmintézet vezetője, miért ítéltek meg 560 millió forint állami támogatást a háromszoros olimpiai bajnok úszóról szóló dokumentumfilmnek. Az eddigi legdrágább magyar doku e héten kerül a mozikba, producere a filmes cégein keresztül mostanában meglehetősen sok állami támogatáshoz jutó Lajos Tamás, rendezője Pálinkás Norbert, forgatókönyvírója és kreatív producere Köbli Norbert. Magyar dokumentumfilmek eddig ennek az összegnek a töredékéből készültek, az elmúlt közel tíz évben 21 hazai alkotás kapott összesen 534 millió forint állami támogatást.
„A több pénz több időt adott” – magyarázta a HVG-nek Köbli Norbert, aki olyan játékfilmek forgatókönyvírójaként vált ismertté mint A vizsga, A berni követ vagy az Örök tél. „Ami a kamera előtt van, a díszletek, a jelmezek vagy éppen a stáb utaztatása is sokba kerül, de a legfontosabb, hogy hány napot forgatsz, hiszen mindenki napidíjas a stábban. Eredetileg kilenc hónapig akartunk forgatni, ebből végül két év lett” – tette hozzá.
Tudja, mit akar és mit nem akar megmutatni magából
A hosszabb forgatást részben a kényszer szülte: 2020 elején kezdtek Hosszúval dolgozni, azzal a tervvel, hogy felkészülését a tokiói olimpiára és addigi pályáját mutatják be. De 2020 tavaszán kitört a koronavírus-járvány, leállt a sportélet, az úszónak is szünetet kellett tartania. Végül az olimpiát is elhalasztották egy évvel. Köbli szerint ami először balszerencsének tűnt, végül jót tett a filmnek. „A James Bond-filmek is a főgonosz miatt érdekesek, ami ebben a filmben a Covid lett. Ez még átélhetőbbé teszi, mert a járvány mindenkit érintett. Így Katinka a kamerák előtt találkozott élete legnagyobb ellenfelével, és ez megváltoztatta őt.”
Az úszó a film bemutatóját követően elmondta, hogy gyerekkorában nagy hatással volt rá a példaképéről, Egerszegi Krisztináról 2000-ben készült dokumentumfilm (Zákonyi S. Tamás és ifj. Elek Ottó: Egerszegi), amit annyiszor nézett újra, hogy már azt is tudta, hogy az ötszörös egyéni olimpiai bajnok milyen mozdulattal gyűri a haját az úszósapka alá. A Katinkával az volt a célja, hogy hasonló inspirációt nyújtson a fiatal úszógenerációknak. A filmen érződik, hogy Hosszú az évek során tudatos médiaszereplővé vált, aki pontosan tudja, mit akar és mit nem akar megmutatni magából. Az 1996-os atlantai olimpia után visszavonult Egerszegi jóval zárkózottabb személyiség volt, a róla szóló dokumentumfilm mégis nyersebbnek, őszintébbnek hat.
A Katinka legjobb pillanatai azok, amikor nem azt sulykolják, hogy a „magyar szuperhőst” csak a pusztító külső erő, a világjárvány tudta megállítani, hanem helyet adnak az úszó kétségeinek. Amikor arról beszél, hogy az általa teremtett karakter, saját brandje, az Iron Lady mennyire nem azonos a valódi Hosszú Katinkával. Elmagyarázza, miért volt szüksége arra, hogy megteremtse ezt az „álarcot”, ahogy ő nevezi, és hogyan vált számára egyre terhesebbé, hogy Iron Lady legyen.
A másik csúcspont annak a négy évnek a története, amikor akkori edzőjével és férjével, Shane Tusuppal a 2016-os riói olimipára készült, ahol végül három aranyat nyert. Az alkotók nem voltak könnyű helyzetben, mert Tusup visszautasította a szereplést, ezért csak archív felvételeket használhattak róla. Mégis ez a film legizgalmasabb része, mert Hosszú élete ekkor volt a legtávolabb attól, amit normális, hétköznapi életnek neveznek. A környezetük értetlenkedve figyelte a napi 24 órában együtt dolgozó és élő párt, és az extrém fizikai és lelki terhelést, amit az úszó vállalt. Egyre sikeresebbek, de egyre elszigeteltebbek lettek, ami lassan feszültséget keltett közöttük. Ezt Tusup távolmaradása ellenére nagyvonalú eleganciával ábrázolja a film.
Nem hiányzik az élsport fizikai részének bemutatása: a nézők archív felvételeken láthatják az akkori férjével és két kosárlabdázó bátyjával közös brutális edzőtermi munkát végző úszót, vagy azt a jelenetet, amikor edzőjével hajnali négykor egy amerikai konditerem előtt dideregnek, mert ilyen korán még nem mehetnek be. „Nem baj, akkor melegítsünk be az utcán!” – hangzik el, és Hosszú azonnal melegíteni kezd. „A film minden más művészeti ágnál jobban át tudja adni a fizikai fájdalmat” – véli Köbli, és ezzel a filmet látva nehéz vitatkozni. Ugyanakkor a Katinka ebben is elmarad előképétől: az Egerszegiben sokkal kevésbé esztétizálták az edzőmunkát és a vele járó kínt, nem használtak műtermi, bevilágított felvételeket, amelyek a brandépítésen túl más célt nem szolgálnak.
Elmagyarázza hogyan vált számára egyre terhesebbé, hogy Iron Lady legyen
A film bemutatja Hosszút, a sportembert, de teljesen hiányzik belőle a közszereplő és az üzletasszony. Kimaradt az emlékezetes pillanat, amikor 2016-ban kamerák előtt tépte szét a Magyar Úszó Szövetség szerződéstervezetét, és ezzel nyílt háborúba kezdett a szövetség akkori elnökével, Gyárfás Tamással. Nincs benne, hogy úszókarrierjével párhuzamosan hogyan építette fel az üzleti vállalkozását, milyen segítséget kapott ehhez a magyar államtól, és hogyan tett egyre határozottabb hitet Orbán Viktor politikája mellett. Miként lett mindenki által csodált sportolóból egyre megosztóbb közszereplő, akivel kiemelkedő sportteljesítménye ellenére idővel egyre kevesebben tudtak azonosulni.
„Leforgattuk ezeket is, összevágtuk, ide-oda rakosgattuk a narratívában, de nem működött. Mindannyiunknak fontos volt, hogy bemutassuk Katinkát üzletasszonyként, Gyárfás ellen kiálló sportolóként, szervezőként is, de ezek valahogy leestek a történetről, nem találtuk a helyét” – mondja Köbli. Szerinte elképzelhető, hogy később vágnak a nyersanyagból egy 3-4 részes minisorozatot, ahol egyéb kérdésekre is jut idő, de pár percben „nem lehetett a mélyére ásni” ezeknek a szálaknak is.
A 33 éves Hosszú jelenleg a 2022-es budapesti úszó-világbajnokságra készül, de közben az esküvőjét is szervezi új párjával. Bár nem jelölte meg visszavonulása dátumát, nyilatkozataiból kiderül, hogy az már nincs messze. De a története még alakul, nem lehet olyan rálátása a pályájára, mint a már visszavonult sportolóknak. Talán ezért is volt korai a Katinka elkészítése, melynek alkotói többször kiemelték, hogy nem promóciós filmet akartak csinálni. Pedig a dokufilm mégis túlságosan félti, túl erősen kontrollálja főszereplője imázsát, így csak az derül ki belőle, amit eddig is mindenki tudott: Hosszú korszakos sportoló.