Az út szinte már járhatatlan

 Magyar Hang  |   2022. július 23., szombat

Nem csak a keleti végeken pusztult le jelentősen a hazai infrastruktúra

 

 

 

Nem csak a keleti végeken pusztult le jelentősen a hazai infrastruktúra

A solymári Koppány utca (Fotó: Magyar Hang/György Zsombor)

Még a tüntetés ötlete is felmerült a minap a budai agglomerációban található Solymár kerekhegyi részén. Olyan rossz ugyanis az út az ország legnagyobb községének belső területe és a mintegy ezerfős településrész között, hogy szinte már járhatatlan. Sőt, nagyobb esőzés idején nem is csak szinte, hanem teljesen, több lakos pedig jelezte: anyagi kár keletkezett autójában a rossz úton. Márpedig az itt élők vagy ezen a bizonyos Koppány úton ereszkednek le bevásárolni, a vasúthoz, a gyerekeket furikázva, vagy kerülnek egy jókorát Budapest felé.

A jelenség túlmutat önmagán, példája annak, hogy nem csak a keleti végeken pusztult le jelentősen a hazai infrastruktúra, s jelzi azt is, hogy egy kifejezetten jómódú településen sincs kolbászból a kerítés. Hiába rendezettek a porták és jól szervezett egy közösség, a szolgáltatások minőségén ez nem feltétlen látszik meg. A probléma hosszú évek óta fennáll, de az utóbbi időben vált tényleg tarthatatlanná, így kezelése immár tényleg prioritás lett – ez derül ki Solymár polgármesterének és a terület önkormányzati képviselőjének tájékoztatásából is. Az anyagiak mellett fő kérdés az idő, ami rohan, miközben a türelem meg fogy.

– Kétszázmillió forint címzetten rendelkezésre áll, a tervek megszülettek, de még mi sem ismerjük őket – mondja Nagy László Csaba, Kerekhegy választott LMP-s önkormányzati képviselője. Szerinte az itt élők példásan összefogtak, az ő nyomásgyakorlásuk eredménye, hogy valóban megvan a szándék a fejlesztésre, a döntések helyben megszülettek. Azt kellene tudni, miből és mikorra lesz anyagi forrás, merthogy a településnek ebben a pillanatban nincs elegendő pénze az építkezéshez. Ami nem lesz kis munka, költsége pedig több százmilliós tétel. Elég csak arra gondolni, hogy a jelentős szintkülönbség miatt micsoda mennyiségű esővíz elvezetéséről is gondoskodni kell a mintegy nyolcszáz méteres szakaszon.

 

 

A tervek gyakorlatilag készen vannak, már az előzetes egyeztetéseket is lefolytatta a tervező a majdani engedélyező szakhatóságokkal – ezt már Szente Kálmántól, Solymár fideszes polgármesterétől tudjuk meg. Ehhez a munkához többéves egyeztetéseket, telekalakításokat kellett megelőzően véghez vinni, lévén a beruházás magánterületeket is érint. Az önkormányzati tulajdonú út mindössze 3–6 méter széles volt jogilag, egyesével kellett területcserékkel szerződésekkel, telekalakításokkal megváltoztatni a térképi helyzetet, hogy esélyünk legyen beilleszteni az engedélyeztetni kívánt új utat. Átlagosan 8–10 méter szélesség szükséges egy ekkora „műtárgy” megvalósításához – fejtegeti a településvezető. (A kétsávos pályatest összesen 5,5 méteres lesz, a járda 1,2–1,65 méteres. Óriási támfalak is épülnek.) A gyakorlatilag végleges terveket a napokban publikálják.

Kérdésünkre Szente Kálmán elárulja: a beadott pályázat 250 millió forintos költséggel számol, de biztos, hogy több tíz millió forinttal drágább lesz a beruházás. A forrásoknál maradva: „Kerekhegyen van még egy önkormányzati tulajdonú lakóövezeti területünk, ahol jelenleg két nagy telek van, de 3-4 telek alakítható ki” – fogalmaz a polgármester, utalva arra, hogy korábban a Solymárról Budaliget felé vezető utat is 40 százalékban ingatlanértékesítésből fedezték. A településrészen több más út (pl. Budai Nagy Antal, Vörösmarty) is igen rossz állapotú, egyelőre ezeken az utakon csak javításokat fognak végezni.

A helyben élők másik nagy problémája, hogy kis túlzással a fél Pilis a kisutcás lakóövezetükön át vágja le csúcsidőben az utat. A reggeli forgalom csökkentését szeretnék elérni, hogy az amúgy békés és nyugodt körzetbe csak azok hajtsanak be, akiknek valóban ott van dolguk. Nagy László Csaba képviselő a kamerás ellenőrzésben látja a megoldást, őt a jegyző arról tájékoztatta, hogy ez is megvalósul. A „mikor” persze ezúttal is kérdés, a lakók évek óta várják az intézkedést.

Felvetetjük a polgármesternek, hogy Kerekhegyen sokan azt mondják, nem szeretik őket Solymáron, elvégre ők „gyüttmentek”, vagyis betelepülők, ráadásul politikailag sem ugyanabba az irányba húz itt és ott a többség. Már azt is többen felvetették, jobb lenne Budapest II. kerületéhez tartozni. „Ezt szomorúan hallom azután, hogy polgármesterségem alatt mennyi fejlesztés történt Kerekhegyen. Természetesen nem vitatom, hogy a Koppány utca borzasztó állapotú, de sok száz lakos ma is burkolatlan utcában lakik. Ahol én lakom, még burkolt utak is alig vannak, ilyen murvás utcában él a jegyző úr is, sőt két képviselőtársam is. Attól egyébként előre félek, hogy ha megvalósul a Koppány újjáépítése, azonnal fekvőrendőrt fognak követelni, hivatkozva arra, hogy mennnyire száguldoznak az autósok” – válaszolja a polgármester.

 

Az ügyben megkerestük Menczer Tamást, a térség fideszes országgyűlési képviselőjét, egyben külügyi államtitkárt. Többek között arról érdeklődtünk, képviselőként tud-e tenni bármit az ügy előmozdításáért, mi várható a pályáztatástól? Mint válaszában írta: „Jelenleg a választókörzetem 5 településén 23 utcát aszfaltozunk le és újítunk fel, melyből 4 utca már kész van, emellett 4 járdát építettünk meg és 2 országúti szakaszt újítunk fel összesen mintegy 1,5 milliárd forintos állami támogatással. (…) A solymári Koppány út állapotát és a környéken lakók azzal kapcsolatos álláspontját ismerem, arról folyamatos az egyeztetés közöttünk a települést vezető polgármesterrel. Mindent megteszek azért, hogy a forrás a fejlesztéshez az első lehetséges alkalommal rendelkezésre álljon.”

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/25. számában jelent meg június 17-én.