Az ősztől várható spórolási kényszer mellbevágó lesz a fiataloknak

 HVG  |   2022. szeptember 20., kedd
PÉNZÜGYI TUDATOSSÁG  SPÓROLÓS ISKOLAKEZDÉS  VALÓSÁGFRÖCCS

Az élet nevel

Az ősztől várható spórolási kényszer mellbevágó lesz a fiataloknak, akik eddig alig kaptak pénzügyi oktatást a magyar iskolákban.

„Eddig is látták a dkok, hogy hnyzik a pénz az oktatásból, mondjuk az olyan esetekből, amikor óra közben leszakadt a mennyezet” – mondja Komjáthy Anna, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) országos választmányának elnöke. Mi lesz akkor, ha télikabátban kell ülni a padban?

Elvileg a dkoknak nem szabadna semmit sem éreznk abból, hogy az iskoláknak jelentősen spórolniuk kell ősztől. Az ő dolguk a tanulásuk lenne, az állam feladata pedig az, hogy biztosítsa ehhez a megfelelő körülményeket. A teljes költségvetéshez viszonyítva nem akkora tétel a 20 fokos hőmérséklet biztosítása – a köznevelési helyettes államtitkár szerint ugyanis ennyi már elegendő az osztálytermekben. Komjáthy szerint a dkok akkor érzik majd meg a rendkívüli anyagi nehézségeket, ha a tankerületek nem kapnak kompenzáct, és emiatt távoktatásra kell átállni. Bozai Ákos, az ADOM Dkmozgalom szóvivője szerint az iskolák egy része egy másik spórolási módot találhat abban, hogy visszafogja az okoseszközök használatát az oktatásban. Az már a magyar oktatás tragédja, hogy a tanárhny viszont nem lesz szokatlan jelenség a dkok számára. Bár a mértéke mellbevágó: a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint 16 ezer betöltetlen állás van.

Azok a szerencsés tanulók sem ússzák meg, hogy rádöbbenjenek az anyagi nehézségekre, akiknek az iskolája képes észrevétlenül leküzdeni a nehézségeket. A családok ezekben a napokban szembesülnek a megugró tanszerárakkal. Ezek – a papír drágulása miatt – az infláct meghaladó mértékben nőttek, így többen fogják keresni a kevésbé „menő”, viszont akcs termékeket.

A pénzügyi tudatosság terén jellemzően a szülők által, a családban megtapasztaltakon keresztül tudnak fejlődni a fiatalok – hangsúlyozza Argyelán József, a Bankmonitor elemzője. Az iskolában ilyesmivel ugyanis keveset foglalkoznak. Azok a középiskolások, akik technikumba – korábbi nevén szakgimnáziumba – járnak, tizedik évfolyamon tanulnak pénzügyi és vállalkozói ismereteket. „A dkokat közvetlenül érintő mindennapi pénzügyi ismereteken van a hangsúly; szó esik a családi költségvetésről, a banki szolgáltatásokról, és például az adózásról” – magyarázza Bernáth Julianna, az ide vonatkozó tankönyveket fejlesztő Pénziránytű Alapítvány oktatási igazgatója. Hozzáteszi: az általános iskolák és a többi középiskola is tarthat hetediktől tizedikig gazdasági és pénzügyi kultúra órákat a szabadon választható órakeretük terhére, és ők szeretnék is, ha minden gimnáziumban kötelező lenne ez a tárgy.

A pénzügyi kultúra tanítása szabadon választható

Arról azonban nincs pontos összesítés, csak becslés, hány iskola vállalkozik az életben valóban hasznos alapismeretek átadására. Némi fogódzót jelenthet, hogy az alapítvány tankönyveit és munkafüzeteit az előző tanévben 630 iskola rendelte meg. Ebben már azok az intézmények is benne vannak, amelyek szakkörökön foglalkoznak pénzügyekkel, hogy például részt vegyenek ezzel kapcsolatos vetélkedőkön. Ezenkívül a szakmai kezdeményezésű Pénz7 nevű pénzügyi és vállalkozói témahetet az előző tanévben 1029 iskola tartotta meg, és 170 ezer dk vett rajta részt, harmadikosoktól a tizenkettedikesekig. A tanév hivatalos rendjébe is beillesztett tematikus hét évente más témák köré szerveződik, jövőre például a digitális korban való korszerű és biztonságos pénzkezelésről lesz szó.

Bozai tapasztalatai szerint azonban a témahetet sok iskola „egy huszárvágással úgy oldja meg, hogy egy osztályfőnöki órán beszélnek minderről”. Hozzáteszi, hogy a matektanáruk szokott nekik még beszélni a THM-ről vagy a bruttó és a nettó közti különbségről. Bernáth szerint még a földrajz, a technika és az új NAT előtt a történelem tananyag is bővebben tartalmazott elszórtan ilyen ismereteket, bár erősen tanárfüggő, ezeket mennyire hangsúlyozzák ki az órákon. Komjáthy Anna szerint az egésznek nagy korlátja, hogy – főleg az általános iskolában – nemigen vannak erre képzett pedagógusok, a külsős előadók meghívását pedig a pedofiltörvény egy olyan nyilvántartáshoz kötötte, amit máig nem készítettek el. Bernáth Julianna kiemeli, hogy a pénzügyi órákat kész óravázlatokkal és képzésekkel is segítik, hiszen azokat jellemzően matek-, földrajz- és töritanárok tartják meg.