Adózik az extraprofit: morálisan helyes, gazdaságilag szükséges
Oláh Dániel írása a Mandiner hetilapban.
Az utóbbi hónapokban egyre-másra jelentek meg az infláció több évtizedes rekordjairól és a mögöttes okokról szóló elemzések. Úgy tűnik, hogy az USA-ban a keresleti oldali hatások erőteljesebben jelentkeznek – a covidválság alatt kiszórt 5000 milliárd dollárnyi helikopterpénz eredményeképp –, Európában pedig elsősorban a kínálatoldali nyomás, azaz az ellátási láncok töredezettsége, illetve az energiaválság dominál. Egy harmadik ok pedig az egész világgazdaságban érvényesül: bizonyos nagyvállalatok a válsághelyzet révén extraprofitra tettek szert, egyesek szándékosan csökkentik a kínálatot vagy emelik áraikat, mások csak nem ugranak el, ha a körülmények miatt korábban nem várt jövedelemre tesznek szert.
A főáramú sajtó régóta igyekszik elhallgatni az extraprofit-problémát. A Fair amerikai médiafigyelő csoport elemzéséből kiderül: az inflációról beszámoló sajtó jelentős részben a dolgozókat hibáztatja, amikor bérinflációról, ár-bér spirálról, tömeges felmondási hullámról vagy dolgozni nem akaró tömegekről ír. A médiumok a cégek viselkedéséről már nem vagy csak nagyon óvatosan tesznek említést. Persze nem tévednek, amikor arról írnak, hogy a járvány okozta korlátozások, leállások és károk miatt a kínálati oldal gyengült, a keresleti oldalon pedig a szabad mozgásukban korlátozott emberek nem tudták elkölteni a pénzüket, így megtakarítást halmoztak fel, amit a járványhelyzet után egyszerre próbáltak elkölteni. De tovább is léphetének, kimondva, hogy ez a helyzet megváltoztatta az erőviszonyokat a vállalatok és a fogyasztók között, az új helyzetet pedig a világgazdasági káosz és az inflációs hangulat leplezi el. A cégek a közvélemény előtt költségeik kibírhatatlan emelkedésére panaszkodhatnak, a befektetőknek viszont már azzal büszkélkednek, hogy sosem volt ilyen erős ármeghatározó alkuképességük, és a költségeik emelkedésénél sokkal nagyobb mértékben tudnak árat emelni, így sosem látott profitra tesznek szert.
Fotó: MTI / Vasvári Tamás
Az amerikai elemzéshez hat hónapon keresztül vizsgáltak hat főműsoridős hírműsort 2021 szeptembere és 2022 februárja között. Arra jutottak, hogy a hírműsorok döntően a kínálatról és annak hiányosságairól, elégtelenségéről számoltak be, sokkal kisebb arányban a szociális kiadásokat emlegették, ezt követően a munkaerőhiányt és a koronavírus-járványt, még kisebb említési gyakorisággal a keresleti oldal felerősödését, a nyerészkedés és extraprofit kérdéskörét pedig alig néhány esetben említették fél év háromszáztíz inflációról szóló tudósításában. A nagyvállalatokkal összefonódott főáramú amerikai média tehát döntően elhallgatta, hogy az infláció mögött nagyrészt épp az extraprofit áll. Ez azért tekinthető különösnek, mert a The Guardian elemzése szerint száz vezető amerikai cég medián-profitnövekedése az utóbbi két évben 49 százalékos volt – de több száz, ezer és tízezer százalékos profitnövekedés is történt – a medián-bérnövekedés ezzel szemben 1,6 százalékot tett ki két év alatt.
Régóta ismeretes az amerikai gazdaság koncentrációs problémája: egyre nagyobb gazdasági erő összpontosul egyre kevesebb vállalat kezében, mert a neoliberális gazdaságpolitika ideológusai úgy befolyásolták a szabályozókat, hogy a versenyellenes magatartást és a monopolhatalmat üdvözlendőnek, a kapitalizmus csúcsteljesítményének, az innováció bölcsőjének tekintsék – így lett a kapitalizmus bajnoka szemükben a behemót járadékvadász. A Boston Fed májusi kutatása is megvizsgálta a kérdést, és kimutatta, hogy a gazdaságban nőtt a koncentráció, ami emelte az árakat, erősítette az inflációt. Az USA gazdasága ma legalább 50 százalékkal koncentráltabb, mint 2005-ben, ennek hatására a cégek sokkal több költséget tudnak áthárítani a fogyasztókra. A szerzők megállapításai arra utalnak, hogy a gazdaság monopolizálódása felerősítheti az ellátási lánc zavaraiból és a feszes munkaerőpiacból eredő inflációs nyomást. Kutatók becslése szerint ráadásul az amerikai háztartások már a világjárvány előtt is évi 5000 dollárral többet fizettek az alapvető árukért és szolgáltatásokért, mint ha versenyképesebbek lettek volna a piacok.
Fotó: MTVA / Bizományosi: Nagy Zoltán
Nem újdonság ez Amerikában: a harmincas években egyenesen az állam támogatta a nagyvállalati összejátszást. Az 1929-es tőzsdei összeomlás után úgy próbálták segíteni a talpra állást, hogy az újjáépítésért felelős hatóság lényegében engedélyezte a cégeknek, hogy kormányzati felügyelet mellett kartellezzenek. A deflációs helyzetet felszámolni kívánó kísérlet olyan jól sikerült, hogy nemcsak gazdasági talpra álláshoz, hanem növekvő inflációhoz is vezetett, és az áremelkedés még akkor is fennmaradt, amikor már újból nőni kezdett a munkanélküliség, és csökkent a termelés. Amikor aztán a harmincas évek végén az inflációs problémával kellett megküzdeni, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság már havi ötszáz körüli bejelentést kapott a drasztikusan emelkedő árakkal vagy az ármanipulációkkal kapcsolatban a szervektől és az állampolgároktól. 1937 végére hétszáz oldalas jelentésben összegezték, hogy a legtöbb iparágban valóban versenyellenes viselkedés tapasztalható. Ekkor kezdődött az igazságügyi minisztérium programja, hogy visszafordítsa az államilag támogatott monopolizációt, letörje a vállalati túlhatalmat, visszaszerezze az emberek bizalmát – és ezzel akár még az infláció csökkentéséhez is hozzájáruljon.
Az infláció mögött ugyanis egyes helyzetekben az extraprofit jelenik meg. Az amerikai Economic Policy Institute (EPI) kiszámolta, hogy mi áll a mostani pénzromlás mögött. Arra jutott, hogy 2020 második negyedéve és 2021 vége között közel 54 százalékban a vállalati profit generálta az inflációt, a költségek emelkedése valamivel több mint 38, a bérnövekedés pedig nem egész 8 százalékban járult hozzá. A válság egyensúlytalanságot okozott, és olyan környezetet, amelyben a cégek képesek extraprofitot elérni. Épp ez indokolja egyébként, hogy a gazdaságpolitika a szokásostól eltérő eszközöket vessen be az infláció kezelésére – például átmeneti árstopot vagy extraprofitadót –, és óvatosan bánjon a vásárlóerő letörésével, a megszorításokkal.
Fontos: ha a vállalatok képesek jelentős jövedelemátcsoportosítást végrehajtani a fogyasztóktól, és az állam – túlfűtött munkapiacot és túl nagy vásárlóerőt feltételezve – durva megszorításokat vezetne be, akkor kettős csapás érné a fogyasztást. Ezért fontos a családok szempontjából fájdalommentes, a munkavállalókra extra terheket nem helyező, aktivitást és növekedést ösztönző gazdaságpolitika, amely visszaállíthatja a 2020 után elvesztett gazdasági egyensúlyt.
Az egyensúly elvesztését jól jelzi, hogy az amerikai Brookings Institution agytröszt szerint lesújtó az elmúlt két év abból a szempontból, hogy az ez idő alatt megszerzett vállalati jövedelmek és az extraprofit szinte kizárólag a vállalatvezetői és -tulajdonosi kört gyarapították, pedig béremelésre is bőven jutott volna. A vállalatok által megtermelt vagyon nagy része a leggazdagabb háztartásokhoz került, ami fokozta az egyenlőtlenségeket. Ez a különbség méltánytalan, mivel itt nem munka- és tudásalapú egyenlőtlenségről van szó, ami igazolható erkölcsi alapon is, hanem járadékalapúról, ami a puszta piaci erőn nyugszik. A profit növekedésével a vállalatok ötször többet költöttek a részvényesek jutalmazására, mint a munkavállalók fizetésének emelésére, tehát amikor el kellett dönteni, hogy mi legyen a hirtelen beeső extra jövedelmekkel, akkor a cégek gondolkodás nélkül szinte az egészet a legvagyonosabb vezetők és elitek gazdagítására fordították – mutatott rá a Makronóm korábban. A cikk végén hivatkozott elemzésből az is kiderül, hogy az extra nagy infláció mögött az extraprofit áll, ráadásul a növekvő terhet a legszegényebbek fizetik meg a társadalom leggazdagabbjainak.
Így nyer értelmet az inflációs adó kifejezés, amivel neoliberális közgazdászok szerint az állam adóztatja a „kisember” zsebében lévő pénzt is. A valóságot ezzel szemben képszerűen úgy írhatnánk le, hogy a nagyvállalati szektor döntött úgy, hogy inflációs adót vet ki a társadalomra, egyfajta indirekt bércsökkentésként. Ezért van szükség cselekvőképes, pragmatikus, patrióta gazdaságpolitikára, amely képes átlátni, hogy hol keletkeznek extraprofitok, és képes növekedésbarát módon beavatkozni. Ha például banki átutaláskor véletlenül egy ismeretlennek utalnánk a pénzünket, elvárhatnánk, hogy visszakapjuk, és az illető is elismerje, jogos a követelésünk, mert csak az ölébe hullott az összeg. Ezért érzékletes az angol windfall tax elnevezés, mert nem a profit mérete alapján tesz különbséget, hanem a jellege alapján: megkeresett vagy rendkívüli, azaz teljesítményre épül-e. Beszélhetnénk ez alapján akár járadékadóról is, mert az még jobban érzékelteti, hogy olyan jövedelmet adóztatnak meg, amit valaki nem megkeresett, hanem ami neki csak a körülmények miatt jár.
Összegzésül: a magyar gazdaságpolitika még képes kimondani a nyilvánvalót, amit egyes döntéshozókon, elemzőkön és újságírókon kívül szinte mindenki, de legalábbis a józan többség világosan érzékel. Nem véletlen, hogy a Századvég felmérése szerint az extraprofitadót 79 százalékban támogatja a magyar társadalom. És nem azért, mert posztkommunista ország lennénk baloldali ösztönökkel és elhajlásokkal, épp ellenkezőleg: mert a többség munka-, tanulás-, tudás- és teljesítményalapú gazdaságban szeretne élni, mert abban tud előrejutni. Az erkölcsileg problémásnak ítélhető rendkívüli járadék pedig a gazdasági talpra állás egyik kulcskérdése is.
Kedvező a helyzet: a magyar gazdaságot és a múlt évtized gazdasági modelljét épp azzal az eszközzel lehet megmenteni, ami morálisan is a leghelyesebb. Nem tévedés megmentésről beszélni, mert a rezsicsökkentés fenntartásával van remény a vásárlóerőt és a növekedést fenyegető talán legnagyobb ellenség, az infláció kordában tartására; Amerikában az infláció már elértéktelenítette a béreket, nálunk viszont még mindig erős a reálbér-növekedés. Elemzésünkben hangsúlyosan szerepel az amerikai példa, aminek oka épp az, hogy ez az a gazdasági laboratórium, amely megmutatja, hova nem szeretnénk eljutni, és mit kell ehhez tennünk.
***
Nyitóképen: Egy dolgozó a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójának kokszüzemében. Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt