A szavak a szex útjába állnak

 HVG  |   2022. június 06., hétfő
JACQUES AUDIARD FRANCIA RENDEZŐ  RANDIAPPOKRÓL, ALÁZATRÓL

Testközelben

A próféta rendezője ezúttal nem keménykedik: nem az alvilág, hanem egy párizsi kerület és négy fotogén fiatal vágyai játsszák a főszerepet az Ahol a nap felkel Párizsban című új filmjében.

Köves Gábor

¬ A szexjelenetek a film fontos részei, ezekben fiatal párizsiak keresik a kielégülést, legyen az szex vagy szerelem. A filmtörténet erotikus klasszikusai közül melyek gyakoroltak maradandó hatást önre?

Ami rögtön eszembe jut, és erotikus erővel hatott rám, az Steven Soderbergh 1989-es filmje, a Szex, hazugság, vid. Egy árva szexjelenet sincs benne, és mégis, az erotikus feszültség végig ott van a hódításban. És hát a színészek vonzereje. Az én filmemben persze megjelenik a szex, jóval többet mutatok belőle.

¬ Mitől függ, hogy mikor mennyit mutat?

Rendezőként kétféle helyzettől tartok; az egyik, ha erőszakos, a másik, ha erotikus jelenetet kell rendeznem. A szexjelenetek forgatásakor semmire sem kértem a színészeket. Volt egy szakemberünk, egy coach, aki a koreográfban segített. Vele dolgoztak a színészek minden második nap, én meg néha benéztem, hogy épp hol tart a munka, de a filmben látható szexjeleneteket valójában maguk a színészek rendezték meg. Én nem tettem mást, csupán rögzítettem, amit csinálnak. És érzékeltetem, hogy ezek a pillanatok hangsúlyos részei a szereplők útjának.

¬ Azt nyilatkozta, a pandémia, a lockdown különösen fontossá tette, hogy a szexről és a szerelemről beszéljünk.

 

Ha nem hagyhatod el a lakhelyedet, ha magadra maradsz, mert nem beszélhetsz szabadon másokkal, nagyobb fontosságot kapnak az olyan témák, mint például a szerelem vagy a szex. A forgatás idején kijárási tilalom volt Párizsban. A forgatókönyv persze korábban született, de mire elkezdődött, megváltozott a világ, és ebben az új helyzetben úgy éreztük, különösen fontos beszélnünk a szerelemről. Két ember maszk nélkül beszélget? Ki gondolta volna, hogy ez egyszer majd különleges élethelyzetnek tűnik. Amikor az utcákon forgattunk, a járókelők mind maszkot viseltek körülöttünk, így őket nem használhattuk. Színészekre kellett bíznunk ezt is, mindennap teszteltük őket. A forgatási szünetekben a színészeink mind maszkban voltak, engem is meglepett, milyen furcsán hatott, amikor az egyik jelenet egy hatalmas csókkal kezdődött.

¬ A film egyik szereplője egy szexchatmunkás. Ön szerint az internet mennyiben változtatta meg a szexlis életünket?

Én még abba a generácba tartozom, amelynek az Éjszakám Maudnál meghatározó élménye. Éric Rohmer filmjében egy férfi és egy nő egész éjszaka a szerelemről társalog, ám végül nem szeretkeznek, a szavak a szex útjába állnak, elveszítik erotikus jellegüket. De mi van ma? A randiappok világát éljük, könnyen lehet, hogy ma már az első randi szexszel végződik. Vajon ez megy mindig? Vagy megtörhetik a körforgást a szavak, például egy beszélgetés a szerelemről?

¬ Mindössze ennyi társadalomkritika fér bele egy romantikus-erotikus drámába?

A film egy kínai lány és egy fekete srác szeretkezésével indít, Párizs  13. kerületében. Ha ez utópia, én bízom az utópkban. Szóljon mindenképp, ha a valóságban is tanúja lesz ilyesminek.

¬ A kínai lány szerepét kezdőre bízta.

KERETES ÍRÁSUNK

Családi indíttatás

Michel Audiard zsenlis forgatókönyvíró volt, de csapnivaló rendező, legalábbis a fia, Jacques szerint. A Párizsban született ifjabb Audiard olyan filmekkel tette le névjegyét rendezőként, mint A számat figyeld, a Halálos szívdobbanás vagy A próféta. Kezdőként Roman Polanski A lakó című filmjének vágóasszisztense volt, majd besegített apjának Jean-Paul Belmondo klasszikusa, A Profi forgatókönyvébe. Első filmjét, a Férfiak mélyrepülésben-t, Jean-Louis Trintignant és Mathieu Kassovitz főszereplésével kissé későn, 42 évesen rendezte meg. A Srí Lankából menekülni kényszerülő tamil férfi franciaországi újrakezdéséről szóló Dheepan című filmért 2015-ben, a cannes-i filmfesztiválon Arany Pálmát kapott. Öröm volt nézni, ahogy a két színész, a pályakezdő Tahar Rahim és a veterán Niels Arestrup helyet cserélnek az alvilági hierarchban a börtönvilág alá-fölé rendeltségi viszonyait testközelből bemutató A prófétában. Audiard emlékezetes bűnözőiből egy kijutott Vincent Casselnek is: szánni valóan szerencsétlen ábrázata A számat figyeld című filmben a sztár legemlékezetesebb arcai közé tartozik.

Szeretek olyanokkal dolgozni, akiknek nincs színészi tapasztalatuk. Az újoncok érdekes kérdésekkel tudják szembesíteni a rendezőt, ez a helyzet sokszor alázatra késztet, arra szorít például, hogy ne bonyolítsam túl a dolgokat, ne legyek szószátyár a forgatókönyv írásakor. Lucie Zhang egy olyan kínai-francia dk, aki nem színészkedett korábban. Az egyik jelenete előtt azt mondtam neki, legyél ironikus, mire visszakérdezett, hogy azt akarom-e, hogy bántóan viselkedjen? Nem, nem, azt szeretném, hogy könnyedséget és humort vigyél bele – válaszoltam. Mire ő megkérdezte: rendben, de mit értesz könnyedségen? Rá kellett jönnöm, hogy a csak úgy önkéntelenül odavetett szavaim nem adnak támpontot annak, aki egy másik kultúrából jön.

¬ Az előző filmje, a Testvérlövészek amerikai western volt, olyan hollywoodi sztárokkal, mint Joaquin Phoenix, John C. Reilly és Jake Gyllenhaal. Otthonosan érezte magát ebben a nagyon is amerikai műfajban, ezekkel a nagyon is amerikai sztárokkal?

Nem az Államokban forgattuk, hanem spanyolországi és romániai helyszíneken. Nem csináltam volna meg a filmet, ha az amerikai szabályok szerint kellett volna játszanom.

¬ Miért nem?

Mert túl sok a megkötés. Ha Amerikában forgatunk, a producerek és a színészek ügynökei állandóan a nyakunkon lógtak volna, ebben biztos vagyok.

¬ Az a hír járja, hogy elkészül A próféta hollywoodi remake-je Russell Crowe-val a főszerepben. Ez hogy érinti?

Nem érdekel.

¬ Cannes-ban viszont arról beszélt, hogy Mexikóban forgatna musicalt.

Az előkészületeknél tartok. Tíz napja még Mexikóvárosban voltam színész- és helyszínnézőben. Lekopogom, ha lesz belőle valami, hamarosan forgatunk.