A piac vevő az all inclusive szolgáltatásra
Kerékagy
Mit tudhat egy bő fél éve alapított, használt kerékpárokat felújító műhely, hogy a világ legnagyobb kockázatitőke-befektetői 23 millió euróval (több mint kilencmilliárd forinttal) szálltak be a felfuttatásába? Első látásra semmi különöset: a szerelők itt is gondosan ellenőrzik az átvett bicikliket, és kicserélik az elhasználódott alkatrészeket, mielőtt felteszik a kipofozott gépek fotóját a honlapra. A piacon működő kismillió hasonló vállalkozáshoz képest az a különbség, hogy ez a francia startup Európában az első, amelyik kizárólag használt elektromos kerékpárokra specializálódott. Persze mások is foglalkoznak már másodkézből való e-biciklikkel, ám ezek a cégek általában csak az akkumulátort cserélik ki (vagy újítják fel), mielőtt továbbadnának a kétkerekű járműveken. Ezzel szemben az Upway teljes körű ügyintézést és felújítást vállal. 48 órán belül árajánlatot tesz annak, aki szeretne megszabadulni használt elektromos kerékpárjától, átveszi tőle a drótszamarat, amit újszerűvé alakít – akár a legutolsó fogaskereket és gumitömlőt is beleértve –, majd a honlapján jelentkező vásárlóknak Franciaországon belül házhoz is szállít.
A vállalkozást tavaly ősszel Párizsban alapította Toussaint Wattinne és Stéphane Ficaja, akik azt megelőzően nyolc évig dolgoztak együtt az utazásmegosztó óriásnál, az Ubernél (az utolsó hónapokban már regionális igazgatókként). Közös szerelőcégüket, az angol nevében a felfelé törekvésre utaló Upwayt arra a meglátásra alapozták, hogy a berobbanó e-bicikli-piacon nem működik igazán olajozottan a használt járművekkel való kereskedelem. A vevők ugyanis tartanak attól, hogy átverik őket az elektromos kerékpárok „lelkét” jelentő, nehezen ellenőrizhető és drága akkumulátorral. Holott lenne igény a másodkézből származó segédmotoros kétkerekűekre, mivel a francia kereskedőknél átlagosan 2000 eurós áron lehet újat venni belőlük, ráadásul a kurrensebb modellekre olykor fél évnél is hosszabb ideig kell várakozni.
Ehhez képest az Upwaynél 20–60 százalékkal olcsóbban kínálják a villanykerékpárokat, amikre egy év garanciát adnak, és a 14 napos próbaidőn belül vásárlási kötelezettség nélkül vissza lehet őket adni. A vevők pedig pár napon belül nyeregbe is pattanhatnak, hiszen a raktárkészlet bőséges, több mint ötszáz darab közül választhatnak jelenleg is. A hozzáadott érték, hangsúlyozzák a startup alapítói, hogy az egy év garancia nem csupán az elektromotorra és az aksira (illetve az azokhoz tartozó töltőfejre, kijelzőre) vonatkozik, hanem a kerékpár összes – hagyományos – alkatrészére is. Mindezeket egy húszpontos lista alapján nézik át a szerelők, és mindent azonnal kicserélnek, amin nem érződik az újszerűség, a vázat például diagnosztikai eszközökkel ellenőrzik, hogy még véletlenül se legyen rajta repedés vagy valamilyen deformálódás.
A jelek szerint a piac vevő az all inclusive szolgáltatásra. Az Upway az év eleje óta 600 százalékos növekedést produkált (nyilván még a kezdeti, alacsony bázisról), máris megduplázta alkalmazottai számát, létrehozta első műhelyét Belgiumban, és még az idén hasonlót tervez Németországban, Hollandiában, esetleg az Egyesült Államokban is. A működéshez szükséges utánpótlás aligha kétséges. Franciaországban már minden negyedik új kerékpárt elektromotorral értékesítenek, és a globális e-bicikli-piacnak is fényes jövőt jósolnak iparági szakértők. Jövőre már összesen 300 millió e-drótszamár gurulhat világszerte az utakon, az üzletág forgalma pedig évi tíz százalékkal fog bővülni a következő évtizedben. Az Upway azonban egy lépéssel ennél is előbbre jár: máris tervezi, hogy belevág az e-rollerek felújításába és újraforgalmazásába