A piac vevő az all inclusive szolgáltatásra

 HVG  |   2022. július 21., csütörtök

Kerékagy

Mit tudhat egy bő fél éve alapított, használt kerékpárokat felújító műhely, hogy a világ legnagyobb kockázatitőke-befektetői 23 mill euróval (több mint kilencmillrd forinttal) szálltak be a felfuttatásába? Első látásra semmi különöset: a szerelők itt is gondosan ellenőrzik az átvett bicikliket, és kicserélik az elhasználódott alkatrészeket, mielőtt felteszik a kipofozott gépek fotóját a honlapra. A piacon működő kismill hasonló vállalkozáshoz képest az a különbség, hogy ez a francia startup Európában az első, amelyik kizárólag használt elektromos kerékpárokra specializálódott. Persze mások is foglalkoznak már másodkézből való e-biciklikkel, ám ezek a cégek általában csak az akkumulátort cserélik ki (vagy újítják fel), mielőtt továbbadnának a kétkerekű járműveken. Ezzel szemben az Upway teljes körű ügyintézést és felújítást vállal. 48 órán belül árajánlatot tesz annak, aki szeretne megszabadulni használt elektromos kerékpárjától, átveszi tőle a drótszamarat, amit újszerűvé alakít – akár a legutolsó fogaskereket és gumitömlőt is belrtve –, majd a honlapján jelentkező vásárlóknak Franciaországon belül házhoz is szállít.

A vállalkozást tavaly ősszel Párizsban alapította Toussaint Wattinne és Sté­phane Ficaja, akik azt megelőzően nyolc évig dolgoztak együtt az utazásmegosztó órsnál, az Ubernél (az utolsó hónapokban már regionális igazgatókként). Közös szerelőcégüket, az angol nevében a felfelé törekvésre utaló Upwayt arra a meglátásra alapozták, hogy a berobbanó e-bicikli-piacon nem működik igazán olajozottan a használt járművekkel való kereskedelem. A vevők ugyanis tartanak attól, hogy átverik őket az elektromos kerékpárok „lelkét” jelentő, nehezen ellenőrizhető és drága akkumulátorral. Holott lenne igény a másodkézből származó segédmotoros kétkerekűekre, mivel a francia kereskedőknél átlagosan 2000 eurós áron lehet újat venni belőlük, ráadásul a kurrensebb modellekre olykor fél évnél is hosszabb ideig kell várakozni.

Ehhez képest az Upwaynél 20–60 százalékkal olcsóbban kínálják a villanykerékpárokat, amikre egy év garanct adnak, és a 14 napos próbaidőn belül vásárlási kötelezettség nélkül vissza lehet őket adni. A vevők pedig pár napon belül nyeregbe is pattanhatnak, hiszen a raktárkészlet bőséges, több mint ötszáz darab közül választhatnak jelenleg is. A hozzáadott érték, hangsúlyozzák a startup alapítói, hogy az egy év garancia nem csupán az elektromotorra és az aksira (illetve az azokhoz tartozó töltőfejre, kijelzőre) vonatkozik, hanem a kerékpár összes – hagyományos – alkatrészére is. Mindezeket egy húszpontos lista alapján nézik át a szerelők, és mindent azonnal kicserélnek, amin nem érződik az újszerűség, a vázat például diagnosztikai eszközökkel ellenőrzik, hogy még véletlenül se legyen rajta repedés vagy valamilyen deformálódás.

A jelek szerint a piac vevő az all inclusive szolgáltatásra. Az Upway az év eleje óta 600 százalékos növekedést produkált (nyilván még a kezdeti, alacsony bázisról), máris megduplázta alkalmazottai számát, létrehozta első műhelyét Belgiumban, és még az idén hasonlót tervez Németországban, Hollandban, esetleg az Egyesült Államokban is. A működéshez szükséges utánpótlás aligha kétséges. Franciaországban már minden negyedik új kerékpárt elektromotorral értékesítenek, és a globális e-bicikli-piacnak is fényes jövőt jósolnak iparági szakértők. Jövőre már összesen 300 mill e-drótszamár gurulhat világszerte az utakon, az üzletág forgalma pedig évi tíz százalékkal fog bővülni a következő évtizedben. Az Upway azonban egy lépéssel ennél is előbbre jár: máris tervezi, hogy belevág az e-rollerek felújításába és újraforgalmazásába