A használt autók árában már meg is mutatkozik a vásárlói türelmetlenség

 Magyar Hang  |   2022. június 13., hétfő

Van, hogy drágább a használt autó, mint az új

Van, hogy drágább a használt autó, mint az új

TT Roadster modell készül az Audi győri gyárában 2014. november 5-én (Fotó: Reuters/Balogh László)

Lapunk információi szerint az ukrajnai háború miatt nem értékeli át a BMW a debreceni gyárnyitás szükségességét, továbbra is úgy gondolják, hogy hasznát tudják majd venni az itteni termelőkapacitásnak. Mire a gyár felépül, addig akár rendeződhet is a helyzet az ukrán és az orosz piacokon. Az eseményekre rálátó forrásunk szerint legfeljebb az ütemterv módosulhat abban az esetben, ha a jelenleginél is kedvezőtlenebbé válnak a körülmények, maga a projekt azonban nincs veszélyben.

Az Audi termelésére szintén hatással vannak az ukrajnai események. Mint azt lapunk kérdésére válaszolva megjegyezték: az Audi Hungariának több beszállítója is van Ukrajnában. A konfliktus természetesen hatással van rájuk és az ellátási rendszerekre, ezáltal az Audi termelésére is. Az alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az alkatrészellátáshoz kell igazítaniuk a termelést.

Várkonyi Gábor autóipari szakértő lapunknak szintén arról beszélt, hogy a magyarországi gyártók termelését jelentősen akadályozhatják az ukrajnai események. Egyrészt azért, mert keleti szomszédunknál számos kábelköteggyár működik, melyek termelése most vagy teljesen áll, vagy szerencsésebb esetben jóval kisebb kapacitással folyik. A kábelkötegek minden autóhoz egyedileg készülnek, a gyártásukhoz nagyrészt emberi munkára van szükség, ezért az efféle üzemek az olcsóbb munkaerővel bíró országokban telepszenek meg. Ukrajna pedig igazi kábelköteggyártó nagyhatalom, melyet nem lehet egyik napról a másikra kiváltani. Ez azt eredményezi, hogy a már ma is szokatlanul hosszú, akár többéves újautó-várólisták tovább hosszabbodhatnak. Persze a végtelenségig ezek sem nyújthatók, mert nem sok olyan magánember van, aki hajlandó lenne 4-5 évet várni egy új autóra.

A használt autók árában már meg is mutatkozik a vásárlói türelmetlenség. Találni olyan márkákat a piacon, amelyekből az egy-két éves modellek drágábbak, mint az újak. Egyszerűen azért, mert az emberek szívesebben fizetnek egy már létező termékért, mint egy olyanért, amelynek leszállítása a jövő ködébe vész.

Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője arra számít, hogy a háború következtében az egyébként is elég öregnek számító hazai autóállomány tovább korosodik majd. Mint elmondta: tavaly a csiphiány okozott elakadásokat az autóiparban, idén erre tett még rá a kábelkötegek gyártásának elmaradása, miközben további alapvető nyersanyagok is hiányoznak az ellátásból. Van olyan tucatmodell, amire már két évet kell várni. Míg tehát a koronavírus hatásaként egyértelműen megnőtt az önálló mobilitás iránti igény, vagyis aki meg tudta fizetni, az saját autóra vágyott az elmúlt két évben, a kínálat még mindig véges.

 

A kereskedők nem tudják kellő mennyiségű autóval kiszolgálni a meglévő keresletet, a végeredmény pedig a piac zsugorodása. – A kínálatnál nagyobb kereslet az új autók és a használt autók piacán is felfelé hajtja az árakat, ráadásul mivel új autóhoz a tervezettnél később jutnak a vásárlók, meglévő használt autóik is még korosabban jutnak a másodlagos piacra, ahol szintén hiány tapasztalható, így a vevők alku helyett licitálni kénytelenek, az árak tehát meredeken emelkednek – jegyezte meg a szakértő.

Még a háború remélt mihamarabbi lezárása mellett is legalább egy, de inkább két évig tarthat, míg az autógyártók szállítási kapacitásai utolérik a rendeléseket. Addig pedig sem az új, sem a használt autóknál nem várható az áremelkedés megállása. A magyar gyártókat ugyanakkor nemcsak a beszállítói láncok leépülése érinti károsan, hanem az orosz vásárlók eltűnése is: a háború miatt az európai gyártók nem szállítanak az orosz piacra. Pedig Oroszország az európai prémiumkategóriás modellek egyik legnagyobb felvevője. Ráadásul ott általában a legjobb felszereltségű, tehát a legnagyobb nyereséget biztosító autók találnak gazdára.

Ez minden bizonnyal a módosabb orosz vásárlókat is kellemetlenül érinti, hiszen ők valószínűleg kevésbé lesznek nyitottak a nyugati autók alternatívájaként megjelenő kínai modellekre.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/19. számában jelent meg május 6-án.