24 százalékkal nőtt a belföldi kereskedelmi szálláshelyek bevétele
Hazai felfedezők
Mindenütt gyorsan bővül a wellness- és gyógyszállók forgalma, a szakértők szerint hosszabb távon egybeolvad a két funkció. Az új trendek Magyarországon is érezhetők.
Awellness- és gyógyszállók forgalma világszerte eléri az évi 1500 milliárd dollárt, és a McKinsey amerikai tanácsadó cég előrejelzése szerint a következő években 5-10 százalékos éves bővülés várható. A háttérben részben az áll, hogy a koronavírus-járvány hatására az emberek jelentős része sokkal jobban odafigyel testi és lelki egészségére, s ezért nagyobb arányban veszi igénybe a wellness- és gyógyszállók kínálatát.
A McKinsey szerint az is új jelenség, hogy az idősebbek mellett a fiatalabb nemzedékek is növekvő érdeklődést mutatnak e szolgáltatások iránt. „A fiatalok egyre inkább úgy gondolják, sokkal inkább érdemes a betegségmegelőzéssel foglalkozni, mint azzal, hogy megfelelő gyógymódot találjanak a már kialakult betegségekre” – írja a tanulmány. A szakértők úgy látják, hogy az eltérő igények változása miatt az épületek elrendezése is változni fog. A stressz elleni küzdelemben fontos szerep jut a természetközeliségnek is, így az új központok tervezésekor trenddé válik a nyitott terek integrálása, a gyalogösvények elterjedése, vagy akár a szabadtéri kezelések és masszázsok bevezetése.
Fontos a különböző étkezési szokások figyelembevétele is, ami ugyancsak komoly változásokat hoz a szállók szolgáltatásaiban. Az egész nyugati világban terjednek a különféle diéták, a vegetáriánusok mellett már ott vannak a vegánok, aztán akik a paleo-élelmiszerekre esküsznek, vagy akár azok, akik a vegetáriánus diétában még megengedhetőnek tartják a halfogyasztást. És persze az is bonyolítja a helyzetet, hogy minden statisztika azt mutatja, hogy gyorsan növekszik az ételallergiától szenvedők aránya is.
A nemzetközi trendek Magyarországon is megfigyelhetők. „Az elmúlt két évben, a járványhelyzet miatt előtérbe került az immunrendszer erősítése, az állapotfelmérés, az egészségmegőrzés és a rehabilitáció, illetve fontosabbá vált összekötni a pihenést és a kikapcsolódást a wellness- és gyógykezelésekkel” – állapítja meg a hévízi NaturMed Hotel Carbona elemzése, amely szerint arról sem szabad ugyanakkor megfeledkezni, hogy a wellness- és gyógyturizmus felpezsdüléséhez azok is jelentősen hozzájárulnak, akik mozgásszervi és egyéb bántalmakkal küzdenek, vagy műtét után vannak, és orvosi javaslatra ismét visszatérhetnek a rendszerbe.
A járványidőszakkal is összefüggésbe hozható, hogy a Carbona szerint az egészségtudatos életmód iránt érdeklődők körében nőhet a népszerűségük azoknak a wellness-szolgáltatásoknak, amelyekhez egészséges táplálkozásra, egészségmegőrzésre vonatkozó tanácsadás is kapcsolódik, illetve ahol a wellness- és gyógykezelések előtt mód van állapotfelmérésre.
A statisztikák szerint már tavaly is élénkülés jellemezte a hazai turizmust: az előző évhez képest a KSH adatai szerint 24 százalékkal nőtt a belföldi kereskedelmi szálláshelyek bevétele. Az erősödés annak volt köszönhető, hogy 2021-ben kevesebb volt a korlátozás, illetve bevezették a védettségi igazolványt, amellyel látogathatóvá váltak a wellness- és gyógyintézmények. 2022-ben szintén növekedés várható, ezt mutatják az online érdeklődéssel kapcsolatos adatok is: a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva idén februárban négyszer annyian kerestek rá a wellness, háromszor annyian a termálfürdő és több mint kétszer annyian a gyógyfürdő kifejezésre.
„Vendégeink körében töretlen népszerűségnek örvendenek a gyógyvizes medencék. Emellett a masszázsaink között azokat helyeztük előtérbe, amelyek holisztikusan, a test izmainak ellazítása mellett az energiaközpontokat és energiavonalakat is kezelik, ezáltal segítve a megszabadulást a feszültségtől, ami aztán nyilván javítja például a poszt-Covid-szindrómát sokaknál jellemző alvási problémákat is” – mondta a HVG-nek Sellyei-Barócsi Melinda, a hajdúszoboszlói Hotel Délibáb értékesítési és marketingvezetője. A forgalom gyarapodását a rendezvények is elősegítik, ugrásszerűen nő az érdeklődés a rendezvények iránt is, amióta visszavonták azokat a járványügyi szabályokat, amelyek egyebek mellett kötelezővé tették a beltéri maszkhasználatot.
Az ugyancsak hajdúszoboszlói Hotel Aurumban is nő a fiatalabb generációkhoz tartozó vendégek száma. Itt a hajdúszoboszlói gyógyvízre alapozott tébétámogatott gyógyászati kezelések mellett wellnessfoglalkozások és kényeztető masszázsok segítik a fiatalok és idősek pihenését, regenerálódását. „Vendégeink többsége az utóbbi két évben – főleg a Covid-járvány miatt – belföldi látogató, de újra egyre több külföldi vendég érkezik” – mondták a HVG-nek a szálloda vezetői. Azt egyelőre találgatni sem próbálják, hogy milyen hatással lesz a forgalomra az orosz–ukrán háború.
A hagyományos gyógyvízre épülő komplex terápiák, illetve a masszázst, különféle gyógypakolásokat vagy a relaxációs módszereket is magában foglaló wellnesskezelések mellett immár a szolgáltatások állandó eleme lehet a Covid szövődményeinek és a poszt-Covid-tünetegyüttes kezelését és enyhítését célzó terápia is. Erre jó példa a neves hévízi gyógyfürdő és gyógyszállók együttműködésével összeállított Post Covid Care program.